Jak dobrać dobrze opony?

Współczesne opony są bardzo skomplikowane i delikatne. Pracują w ciężkich warunkach, więc musimy odpowiednio się z nimi obchodzić, aby odpłaciły nam bezawaryjną eksploatacją. Opona powinna spełniać wiele sprzecznych ze sobą wymagań, np. zapewniać dobrą przyczepność i być długowieczna. Dobrą przyczepność uzyskujemy m.in. dzięki użyciu odpowiedniej mieszanki gumowej, która nie jest jednak odporna na ścieranie. Z kolei opony o małym oporze toczenia (dzięki czemu auta zużywają mniej paliwa) wolniej się ścierają, ale nie zapewniają doskonałej przyczepności. Konstrukcja bieżnika i osnowy lub szkieletu opony, wymaga bardzo skomplikowanych obliczeń, dokonywanych na potężnych komputerach. To właśnie dzięki nowoczesnym technologiom kolejne generacje opon są coraz lepsze, ale wiele zależy od użytkownika. Kupuj ogumienie zawsze homologowane do danego pojazdu, nigdy nie używaj ogumienia o niższym indeksie prędkości lub obciążenia. Najlepiej wyposaż cały pojazd lub przynajmniej koła jednej osi w opony o takim samym bieżniku. Przestrzegaj wskazówek zamieszczonych na boku opony: kierunek toczenia i strona zewnętrzna. Nigdy nie zakładaj opon używanych, chyba że znasz sposób ich poprzedniej eksploatacji.
Opon bieżnikowanych lub naprawianych używaj tylko wtedy, gdy mają gwarancję zakładu sprzedającego opony.

JAK WŁAŚCIWIE EKSPLOATOWAĆ OPONY?

Najważniejsze to utrzymuj odpowiednie ciśnienie w oponach. Nie przekraczaj prędkości maksymalnej dopuszczalnej przy danej oponie. Nie przeciążaj samochodu. Stosuj obręcze szerokości odpowiedniej do danej opony. Ciśnienie powietrza sprawdzaj w oponach i czynność tę powtarzaj co 2 tygodnie (pamiętaj o oponie zapasowej). Nie zmniejszaj ciśnienia powietrza w rozgrzanej oponie w celu uzyskania wartości zalecanych przez producenta. Nakrętkę zaworu zakręcaj tylko ręcznie. Co tydzień kontroluj wzrokowo zewnętrzną stronę opony (wewnętrzną przy oponach podwójnych). W razie wybrzuszenia lub nacięcia wnętrze opony musi skontrolować fachowiec, na przykład wulkanizacja Gorlice. Podczas docierania nowych opon przez pierwsze 300 km lub pierwsze 5 godzin jazdy zachowaj umiarkowaną prędkość.
	wulkanizacja gorlice

Po pierwszych 300 km lub 3 godzinach jazdy sprawdź mocowanie kół. Kontrolę taką przeprowadzaj regularnie. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż pozwalają na to przepisy lub zalecenia producenta. W wypadku opon letnich jak i zimowych bieżnik powinien mieć głębokość co najmniej 4 mm. Opony szybciej się starzeją, jeśli nie są używane (lub używane rzadko). Pamiętaj o kontroli koła zapasowego. Jeżeli pojazd będzie zaparkowany przez ponad 2 tygodnie, zwiększ ciśnienie o 0,5 bara i ustaw samochód na podporach.